سوخت مصنوعی چیست؟
سوخت مصنوعی چیست؟
مجموعه تولید خودرو پورشه از زیرمجموعه های گروه فولکس واگن مستقر در کشور آلمان در یک اعلام رسمی خبر از همکاری خود با بوش و زیمنس آلمان برای تولید سوخت مصنوعی داد. با اعلام این خبر، پورشه و سوخت مصنوعی به سرعت نقل محافل خودرویی و زیست محیطی دنیا شدند؛ اما سوخت مصنوعی چیست؟
فهرست مطالب
در اوایل دهه ۹۰ در ایالات متحده آمریکا مبحث جدید تحت عنوان سوخت مصنوعی مطرح شد. این سوخت، که بنیان آن متمرکز بر اتانول ذرت است، به سرعت توجه ها را به خود جلب کرد، اما هزینههای سرسام آور و همچنین در دسترس بودن سوخت ارزانتر و اثرات مخرب آن بر موتورهای احتراق داخلی و البته مافیای نفت دنیا این ایده را به حاشیه برد. در سالهای اخیر شرکت بوش و آئودی از آلمان و مکلارن از انگلستان تحقیقاتی را در این باره انجام داده اند و حتا نمونه هایی نیز ساخته شد. با حضور خودروسازی پورشه و با اشاره فرانک والیسر معاون بخش موتور اسپرت پورشه، که تولید ۱۳۰,۰۰۰ لیتر از این سوخت تا پایان سال ۲۰۲۲ محقق می شود؛ قضیه تولید سوخت مصنوعی جان تازهای گرفت.
بنزین عادی مجموعه ای از مواد آلی مثل هیدروکربنهای سبک است که مشخصاً اکتان را می توان نام برد. در کنار اکتان شاهد آلکان ها و سیکلوآلکان ها و آلکن ها هم می توان بود. علاوه بر این ها، در بنزین مقداری ناخالصی دیگر هم هست که در بنزین تولیدی کشور این مقدار ناخالصی ها کاملاً مشهود و بیانگر کیفیت پایین بنزین است. البته بعضی ناخالصی ها مانند رنگ و یا اتانول ها جزو ناخالصی های مهم هستند. سوخت مصنوعی پورشه اما مبتنی بر اتانول نیست، زیرا اتانول اثرات مخربی دارد و عمر موتورهای احتراق داخلی را به شدت کاهش می دهد. eFuel را نخستین بار آئودی مطرح نمود و پس از آن، زیمنس و ب ام و از دیگر توسعه دهندگان آن بودند. اساس آن تولید متان است؛ متان برخلاف اتانول، که در دهه ۹۰ میلادی در آمریکا توسعه داده شده بود، اثرات مخرب بسیار کمتری دارد و تا ۸۵ درصد آلایندگی کم تری تولید می کند. برای تولید آن هیدروژن را از آب جدا و با دی اکسید کربن ترکیب می کنند. این ترکیب همراه با فرآیندهایی مهندسی در نهایت متانول را می سازد.
در حال حاضر، می توان ادعا کرد که حداقل موتورهای ولوترونیک شرکت ب ام و قابلیت سازگاری و کار با این سوخت را دارند. پورشه و جیلی نیز به سرعت در حال توسعه موتورهای سازگار با این سوخت هستند.
چرا خودروسازان معتبر میل چندانی به برقی سازی کامل ندارند؟
در حالی پورشه خبر از تولید سوخت مصنوعی یا eFuel داد که معاون تحقیق و توسعه شرکت مرسدس بنز تولید این سوخت و موتورهای سازگار با آن را نادرست قلمداد کرد و اذعان داشت شرکت بنز به سمت خودروهای تمام الکتریکی حرکت خواهد کرد. دلایل عدم استقبال برخی خودروسازان را می توان موارد زیر برشمرد:
- خرید انرژی الکتریکی در کشورهایی که تکنولوژی نیروگاه هسته ای و یا نیروگاه های طبیعی را ندارند در آینده بسیار گران خواهد بود.
- توسعه باتری ها با طول عمر بالا و پیمایش مطمئن بالا نیازمند سال های بیش تری است.
- هزینه تولید و نگهداری همچنان بالاتر از خودروهای بنزینی است.
باید دید آیا مافیای نفت در دنیا اجازه تولید eFuel را خواهد داد؟ به نظر همچنان موتورهای احتراق داخلی درصد عمده ای از بازار را در اختیار خواهند داشت.