مقالات فنی خودرو

استانداردهای ایمنی استرالیا (ANCAP) چیست؟


استانداردهای ایمنی استرالیا (ANCAP) چیست؟

استانداردهای ایمنی استرالیا (ANCAP)

برنامه ارزیابی خودرو استرالیا، Ancap، که به طور معمول با نام ANCAP SAFETY شناخته می‌شود، سیستم مستقل استرالیا و نیوزیلند در زمینه ایمنی خودروهاست.

در سازمان ایمنی Ancap، خودروها را تحت آزمون تصادف قرار می دهند و ویژگی‌ها و فناوری‌های ایمنی یک خودرو را می سنجند، سپس رتبه بندی ستاره‌ای ساده‌ای را منتشر می کنند تا عملکرد نسبی ایمنی را نشان دهند.

در طول ۳۰ سال گذشته، Ancap رتبه‌بندی ایمنی مستقل برای هزاران مدل، نوع و ورژن خودروهای جدید منتشر کرده است. این رتبه‌بندی‌های ایمنی مستقل برای مقایسه ایمنی نسبی بین خودروهایی از سطوح مشابه استفاده می‌شوند و به یک عامل حیاتی در انتخاب خودرو برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده‌اند.

پروتکل ها و سیاست های فنی ANCAP SAFETY

استانداردهای ایمنی استرالیا (ANCAP)
استانداردهای ایمنی استرالیا (ANCAP)

این بخش شامل اطلاعاتی برای تولیدکنندگان و مهندسان ایمنی خودرو درباره سیاست‌ها و پروتکل‌های استفاده شده توسط Ancap برای آزمایش و رتبه‌بندی خودروهاست.

پروتکل‌ها و سیاست‌های آزمایش، ارزیابی و رتبه‌بندی خودروهای فعلی

۱. پروتکل ارزیابی ANCAP: رتبه‌بندی کلی v9.0.2، یک سیستم رتبه‌بندی است که توسط برنامه ارزیابی خودروی جدید استرالیا (ANCAP) برای ارزیابی ایمنی خودروها استفاده می‌شود. این پروتکل، برای سنجش عملکرد ایمنی خودروها در مواردی مانند تصادف از کنار، تصادف های رانندگی روزانه، تصادف های پیاده‌روی و مقاومت ساختاری استفاده می‌شود. سیستم رتبه‌بندی، با توجه به عملکرد خودرو در هر یک از این موارد، به خودروها امتیاز می‌دهد و در نهایت با توجه به این امتیازها، رتبه‌بندی کلی ایمنی خودروها را تعیین می‌کند.

۲. پروتکل ارزیابی محافظت از بزرگ‌سالان درون خودرو: یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروهاست که توسط برنامه ارزیابی ANCAP استفاده می‌شود. این پروتکل، برای سنجش عملکرد خودرو در مواردی مانند محافظت از سر و گردن، سینه، شکم، ران و پاها در صورت وقوع تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم رتبه‌بندی با توجه به عملکرد خودرو در هر یک از این موارد، به خودروها امتیاز می‌دهد.

۳. پروتکل ارزیابی محافظت از کودکان درون خودرو: یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروهاست که توسط برنامه ارزیابی ANCAP استفاده می‌شود. این پروتکل، برای سنجش عملکرد خودرو در مواردی مانند محافظت از سر و گردن، سینه، شکم، ران و پاهای کودکان در صورت وقوع تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. پروتکل ارزیابی محافظت از کاربران آسیب‌پذیر جاده: یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروهاست که توسط برنامه ارزیابی خودروی استرالیا، در حفاظت از کاربران آسیب‌پذیر جاده مانند پیاده‌روها، موتورسواران و دوچرخه‌سواران استفاده می‌شود. این پروتکل برای سنجش عملکرد خودرو در مواردی مانند محافظت از سر و گردن، سینه و پاهای کاربران آسیب‌پذیر جاده در صورت وقوع تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم رتبه‌بندی، با توجه به عملکرد خودرو در هر یک از این موارد، به خودروها امتیاز می‌دهد و در نهایت با توجه به این امتیازها، رتبه‌بندی کلی ایمنی خودروها در حفاظت از کاربران آسیب‌پذیر جاده را تعیین می‌کند.

۵. پروتکل ارزیابی کمک‌های ایمنی: یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروهاست برای ارزیابی عملکرد خودروها در زمینه کمک‌های ایمنی مانند سیستم‌های پیش‌بینی تصادف، سیستم‌های ترمز خودکار و سیستم‌های پشتیبانی از راننده، که این پروتکل برای سنجش عملکرد خودرو در مواردی مانند تشخیص خط و تشخیص تابعیت، کنترل سرعت، تشخیص تصادف و پشتیبانی از راننده در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. پروتکل آزمایش و ارزیابی برخورد طرف دور، یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروها در کشور استرالیاست. این پروتکل برای سنجش عملکرد خودرو در مواردی مانند محافظت از سر و گردن و شکم در مواجهه با برخورد طرف دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم رتبه‌بندی با توجه به عملکرد خودرو در هر یک از این موارد، به خودروها امتیاز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: استانداردهای آلایندگی و ایمنی خودروهای اروپایی

۷. پروتکل آزمایش، ارزیابی نجات و ایمنی: یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروهاست که توسط برنامه ANCAP برای ارزیابی عملکرد خودروها در زمینه نجات و انتزاع آسیب‌دیدگان پس از تصادف استفاده می‌شود. این پروتکل برای سنجش عملکرد خودرو در مواردی مانند دسترسی به درون خودرو برای نجات آسیب‌دیدگان، انتزاع آسیب‌دیدگان با ابزارهای خاص و ارائه فضای ایمنی برای نجات‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۸. پروتکل آزمایش سیستم‌های AEB خودرو: یکی از پروتکل‌های سیستم رتبه‌بندی ایمنی خودروهاست که برای ارزیابی عملکرد سیستم‌های خودکار ترمزگیری خودرو در شرایط مختلف مانند سرعت و فاصله میان خودروها استفاده می‌شود. این پروتکل برای سنجش عملکرد سیستم‌های خودکار ترمزگیری در شرایط مختلف از جمله برخوردهای با سرعت پایین و با سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۹. پروتکل آزمایش سیستم‌های پیروی از خطوط جاده، این سیستم برای ارزیابی عملکرد سیستم‌های پیروی از خطوط جاده مانند سیستم‌های هشدار خروج از خطوط و سیستم‌های کنترل خودرو در خطوط استفاده می‌شود. این پروتکل در شرایط مختلف از جمله سرعت خودرو، شیب جاده و شرایط نوری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
تعمیرات آنلاین دنبال کنید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا