مقالات فنی خودرو

مقالات فنی ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰ ۵ دیدگاه عملکرد استرات بار (Strut Bar) در خودرو استرات بار (Strut Bar)، استرس بار (Stress Bar)، strut tower braces و shock tower braces همگی نام قطعه ای هستند که در تعداد کمی از خودروها به صورت فابریک نصب می شوند، اما این قطعه در اکثر خودروها به صورت افتر مارکت (After Market) نصب می شود به همین دلیل نصب این قطعه بیشتر برای […]


عملکرد استرات بار (Strut Bar) در خودرو

استرات بار (Strut Bar)، استرس بار (Stress Bar)، strut tower braces و shock tower braces همگی نام قطعه ای هستند که در تعداد کمی از خودروها به صورت فابریک نصب می شوند، اما این قطعه در اکثر خودروها به صورت افتر مارکت (After Market) نصب می شود به همین دلیل نصب این قطعه بیشتر برای دوست داران خودرو و تیونرها جذاب است.
استرات بار به میله ای می گویند که به صورت عرضی در زیر کاپوت نصب می شود، این قطعه دو قسمت از شاسی را که توپی سرکمک ها به آن وصل می شوند (Strut Tower)، به هم متصل می کند.
استرات بار (Strut Bar)
این اتصال موجب می شود به اتصالات دو طرف شاسی اضافه شود، که صلبیت کل شاسی را بیشتر می کند، از انعطاف پذیری آن می کاهد و ضعف سیستم تعلیق مک فرسون (McPherson) را هنگام پیچیدن های شدید کمرنگ می کند. همه موارد گفته شده هنگام پیچیدن های شدید خود را نشان می دهند و راننده در پیچ های شدید تفاوت را احساس می کند. هنگام پیچیدن، فشار به طرفی از شاسی که داخل پیچ است بیش تر وارد می شود، عملکرد این میله به گونه ای است که این اختلاف فشار را کم می کند و فشار را بین دو طرف شاسی پخش می کند. درواقع با اتصال دو StrutTower، آن ها را به یک جسم صلب تبدیل می کند، این تغییر فشار در پیچیدن های شدید قابل لمس است زیرا فرمان پذیری خودرو در پیچیدن های شدید امتحان می شود.
استرات بار (Strut Bar)
اضافه کردن استرات بار باعث می شود در پیچ ها، سیستم تعلیق تقریباً به صورت یکسان فشرده شود و از رول شدن خودرو بکاهد، چسبندگی و کشش خودرو بیش تر شود و پرت شدن سرنشینان که ناشی از نیروی اینرسی است به علت کاهش در رول شدن خودرو، کم تر شود.
استرات بار در مقایسه با قطعاتی که به صورت افتر مارکت نصب می شوند، نصب آسانی دارد، به گونه ای که دو طرف آن تنها با استفاده از پیچ و مهره مناسب، در بالای توپی سرکمک های جلو، نصب می شود. البته باید درنظر داشت که فضای زیر کاپوت به اندازه کافی باشد. این قطعه می تواند در صندوق و یا زیر خودرو هم نصب شود که رایج نیست و بسیار کم اتفاق می افتد.

لوله های استرات بار می توانند به دو صورت دایره ای و مستطیلی باشند که باتوجه به موقعیت قرارگیری آن، به صورت های مختلف به هم جوش می شوند.
استرات بار (Strut Bar)
البته استرات بار ممکن است دو تکه باشد و هر قسمت یک طرف از شاسی را به صورت جداگانه به بدنه متصل کند.
استرات بار (Strut Bar)
افزایش وزن خودرو می تواند از معایب نصب این قطعه باشد که در مقابل تأثیر زیادی که بر فرمان پذیری دارد، قابل چشم پوشی است.
درکل، نصب این قطعه موجب بهبود سواری و فرمان پذیری خودرو در پیچ ها می شود که اهمیت آن در پیچ های شدید مشخص می شود. از سویی چون در رانندگی روزمره با شدت زیادی از پیچ ها عبور نمی کنیم، پس نصب آن در خودروهای سواری تفاوت زیادی را برای راننده هنگام پیچیدن ایجاد نمی کند. این قطعه بیش تر برای خودروهای مسابقه ای و ارتقایافته استفاده می شود. البته این قطعه در حرکت مستقیم بی تأثیر است، به همین دلیل در خودروهای مخصوص درگ(Drag Racing) ازآن استفاده نمی شود.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری تعمیرات آنلاین

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
تعمیرات آنلاین دنبال کنید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا