مقالات فنی خودرو

مقالات فنی ۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ ۱ دیدگاه سیستم KDSS شرکت تویوتا چیست و چگونه کار می کند؟ سیستم KDSS یکی از آپشن های لندکروزرها و برخی نسخه های هایلوکس است که با بیش تر یا کم تر کردن انعطاف پذیری سیستم تعلیق در شرایط مختلف می تواند در مسیرهای آفرودی و آنرودی به راننده کمک کند.


سیستم KDSS شرکت تویوتا چیست و چگونه کار می کند؟

آپشن KDSS تویوتا

سیستم KDSS یکی از آپشن های لندکروزرها و برخی نسخه های هایلوکس است که با بیش تر یا کم تر کردن انعطاف پذیری سیستم تعلیق در شرایط مختلف می تواند در مسیرهای آفرودی و آنرودی به راننده کمک کند.

در سال ۲۰۰۴، تویوتا آپشنی را برای خودروهای شاسی بلند و SUV خود معرفی کرد که می توانست انعطاف پذیری خودرو در شرایط مختلف را بیش تر یا کم تر کند و به زبان ساده، باعث شود خودرو بعضی اوقات بیش تر کِش بیاید یا خشک تر شود.

این سیستم با نام KDSS، که مخفف شده Kinetic Dynamic Suspension System، است شناخته می شود و اولین بار از آن برای لکسوس جی ایکس ۴۷۰ (Lexus GX 470) استفاده شد. لکسوس جی ایکس بسیار شبیه به پرادو است و به نوعی، نسخه لوکس پرادو به حساب می آید که توسط کمپانی لکسوس ساخته می شود.

آپشن KDSS تویوتا
آپشن KDSS تویوتا

یکی از بخش های مهم سیستم تعلیق که سال هاست به جمع دیگر بخش های آن اضافه شده است، میل موج گیر یا میل تعادل است که در زبان انگلیسی با نام های Anti Roll Bar و Anti Sway Bar شناخته می شود. این قطعه که سمت راست و چپ سیستم تعلیق را به هم مرتبط می کند باعث می شود کابین خودرو در هنگام پیچیدن و یا عبور از مسیرهای ناهموار، انعطاف پذیری کم تری داشته باشد و هندلینگ خودرو در آن شرایط حفظ شود تا سرنشینان به جهت های مختلف پرت نشوند.

آپشن KDSS تویوتا
آپشن KDSS تویوتا

چرا تویوتا کی دی اس اس را طراحی کرد؟

همان طور که در گفته شد، میل موج گیر یا میل تعادل در هنگام عبور از پیچ ها می تواند اثر مثبت داشته باشد و به هندلینگ خودرو اضافه کند، اما این اثر هنگام عبور از مسیرهای آفرودی به درد نمی خورد و باعث می شود خودرو به اندازه کافی کِش نیاید. از طرفی، می دانیم هر چه انعطاف پذیری خودروی آفرودی کم تر باشد، قابلیت آفرودی آن نیز کم تر می شود و خودرو نمی تواند به خوبی از مسیرهای ناهموار عبور کند. به این علت که چرخ های خودرو در مسیرهای آفرودی باید جابه‌جایی عمودی بیش تری داشته باشند تا بتوانند با زمین در تماس بوده و اصطکاک کافی را داشته باشند. در این زمان، حرکت دورانی چرخ است که باعث می شود خودرو از آن شرایط خارج شود.

با توجه به دلایل بالا تویوتا تصمیم گرفت در خودروهای شاسی بلند یا SUVهای فول سایز خود از کی دی اس اس استفاده کند تا بتواند در شرایط آفرودی، خاصیت عملکرد میل موج گیر را تا حدی از بین ببرد و انعطاف پذیری بیش تری را برای این خودروها فراهم کند.

سیستم KDSS چگونه کار می کند؟

آپشن KDSS تویوتا
آپشن KDSS تویوتا

در کی دی اس اس از دو سیلندر و پیستون هیدرولیکی استفاده می شود که یکی بر روی میل موج گیر جلو و دیگر بر روی میل موج گیر عقب نصب می شود. این دو سیلندر با دو لوله که با هم یک مسیر بسته را تشکیل می دهند به هم وصل می شوند. عملکرد دو سیلندری که بر روی میل موج گیرها قرار دارند با تغییر در مسیر جریان روغن درون لوله ها، در حالت های آفرودی و آنرودی تغییر می کند که در ادامه در دو حالت آفرودی و آنرودی عملکرد آن بررسی می شود.

آنرودی (On-Road)

در حالت آنرودی مسیر جریان روغن بین دو سیلندر در دو لوله، همدیگر را خنثی می کنند، زیرا جابه‌جایی عمودی خاصی در چرخ ها نیست و همین باعث می شود سیلندرها قفل شوند و جریان روغنی بین آن ها برقرار نباشد. در این حالت که سیلندرها قفل شده اند، میل موج گیر ثابت می ماند و در جاده های صاف و هموار از رول کردن یا متمایل شدن سیستم تعلیق جلوگیری می کند و هندلینگ را افزایش می دهد.

آفرودی (Off-Road)

در حالت آفرودی جابه‌جایی عمودی چرخ ها زیاد است و این جابه‌جایی موجب می شود لوله های ارتباطی بین دو سیلندر مانند یک مسیر بسته (Loop) عمل کنند و جریان روغن چرخشی در آن برقرار باشد. این جریان باعث می شود هیچ کدام از سیلندرها قفل نشوند و قفل نشدن آن ها باعث می شود میل موج گیر متصل شده به آن ها رها شود و هر کدام از چرخ های خودرو جابه‌جایی عمودی بیش تری داشته باشند. هر چه جابه‌جایی عمودی چرخ ها بیش تر باشد قابلیت آفرودی خودرو نیز بیش تر می شود و راحت تر از مسیرهای ناهموار عبور می کند. کی دی اس اس در مسیرهای آفرودی سبک و سنگین باعث می شود سیستم تعلیق بدون این که وضعیت کابین تغییر زیادی کند، جابه‌جایی بیش تری داشته باشد و ناهمواری های جاده کم تر به کابین و سرنشینان منتقل شود.

فلش سبز نشان دهنده سیلندر و پیستون است که با KDSS Arm شناخته می شود.

آپشن KDSS تویوتا
آپشن KDSS تویوتا

فرق KDSS و E-KDSS چیست؟

همان طور که گفته شد، در کی دی اس اس از بخش های هیدرولیکی و مکانیکی استفاده شده است و عملکرد آن کاملاً بدون دخالت سیستم الکترونیکی و به صورت کاملاً مکانیکی انجام می شود، اما در EKDSS از سنسورها و عملگرهای الکترونیکی‌ای استفاده می شود که میزان ناهمواری مسیر را تشخیص می دهند و متناسب با آن، مسیر جریان روغن در لوله ها را کنترل می کنند. در نهایت، میل موج گیرها با تغییر در جریان روغنی که به صورت هوشمند انجام شد، قفل یا رها (Lock or Release) می شوند. فرق دیگر بین KDSS و EKDSS در دقت عملکرد است که EKDSS به علت این که به صورت الکترونیکی کنترل می شود دارای دقت بیش تری است.

انعطاف پذیری خودرو با داشتن KDSS و E-KDSS چه‌قدر بیش تر می شود؟

با داشتن این سیستم میزان افزایش جابه‌جایی چرخ ها یا انعطاف پذیری خودروها به علت تفاوت در ابعاد سیستم تعلیق متفاوت است، اما این میزان در لندکروز سری ۲۰۰ تا ۱۰۳ میلی متر یا حدوداً ۱۰ سانتی متر است.

چه خودروهایی KDSS یا E-KDSS دارند؟

لندکروزهای اتاق ۲۰۰ و ۸ سیلندر مدل ۲۰۰۸ و پرادوهای چهاردر فول ۲۰۱۰ به بعد، از خودروهایی هستند که در ایران وجود دارند و از این سیستم ها بهره مند شده اند.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری تعمیرات آنلاین

سیستم KDSS چگونه کار می کند؟

کی دی اس اس در حالت آنرود میل موج گیر را قفل می کند تا از این طریق، هندلینگ خودرو را در پیچ ها افزایش دهد، از طرفی دیگر، در حالت آفرود، کی دی اس اس میل موج گیر را رها می کند تا آزادی عمل عمودی چرخ ها بیش تر شود.

چه خودروهایی KDSS یا E-KDSS دارند؟

لندکروزهای اتاق ۲۰۰ و ۸ سیلندر مدل ۲۰۰۸ و پرادوهای چهاردر فول ۲۰۱۰ به بعد، از خودروهایی هستند که در ایران وجود دارند و از این سیستم ها بهره مند شده اند.

فرق KDSS و E-KDSS چیست؟

در کی دی اس اس از بخش های هیدرولیکی و مکانیکی استفاده شده است و عملکرد آن به صورت کاملاً مکانیکی انجام می شود، اما در EKDSS از سنسورها و عملگرهای الکترونیکی‌ای استفاده می شود که میزان ناهمواری ها را تشخیص می دهند و متناسب با آن، مسیر جریان روغن را کنترل می کنند. فرق دیگر در دقت عملکرد است که EKDSS نسبت به KDSS دارای دقت بیش تری است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
تعمیرات آنلاین دنبال کنید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا